“Kan er nog iets van de prijs af?” Het blijft een ongemakkelijke vraag, die veel mensen daarom liever niet stellen. Zonde, want de prijs in de winkel is lang niet altijd de beste prijs. Online platform VraagBod maakt van die ongemakkelijke vraag een verrassend leuke manier van winkelen. In een paar muisklikken laat je alle aanbieders van een product hun beste prijs geven.
Nooit meer eindeloos zoeken
Het idee achter VraagBod is vernieuwend en sympathiek. Als consument hoef je niet langer te zoeken naar de beste prijs. In plaats daarvan vraag je er gewoon om.
VraagBod heeft een enorm productaanbod. Van witgoed tot keukengerei, van tuingereedschap tot woonaccessoires. Maar ook speelgoed, kleding of fitnessapparatuur vind je via het platform.
Je zoekt op het product dat je wil kopen of bladert door de categorieën. Vervolgens zie je de prijzen die aangesloten aanbieders hanteren. Dat is al handig, maar het plaatsen van een VraagBod is pas echt leuk. De aanbieders kunnen jou dan een beter bod doen. Vrijblijvend, want je bepaalt zelf of je het bod uiteindelijk accepteert.
Wij nemen de proef op de som
We zijn enthousiast over het concept, maar willen het natuurlijk in de praktijk ervaren. Daarom besluiten we opzoek te gaan naar een staafmixer. Een simpele zoekopdracht vanaf de homepage van VraagBod toont ons een uitgebreid aanbod aan verschillende staafmixers.
Ons oog valt op een uitgebreide staafmixer van Tefal. Die is nu al scherp geprijsd, dus in de winkel hadden we ‘m zonder ongemakkelijke onderhandeling meegenomen. Maar in dit geval gaan we natuurlijk een vraagbod plaatsen.
De staafmixer wordt via VraagBod maar door één winkel aangeboden. Bovendien vinden we hem nergens voor een lagere prijs. We hebben dus lage verwachtingen, want een aanbieder kan ook besluiten om geen korting te geven. Gelukkig is het plaatsen van een vraagbod heel eenvoudig.
Toch een betere prijs
Een paar uur later krijgen we goed nieuws in onze mailbox: “Je hebt een beterbod ontvangen!” De aanbieder geeft ons een euro korting. Eerlijk is eerlijk, dat is geen enorm bedrag. Maar zonder VraagBod hadden we de volle mep betaald.
We accepteren het bod en plaatsen de bestelling. Tot onze verbazing is de prijs inclusief verzendkosten. We zien dat álle prijzen op VraagBod inclusief verzending binnen Nederland zijn. Daar worden we vrolijk van, want de extra verzendkosten – aan het einde van je bestelproces – zijn altijd een vervelende verrassing.
Bijna verslavend
Het is vast niet de intentie van de makers, maar voor ons werkt het plaatsen van een VraagBod bijna verslavend. Nadat je een account hebt aangemaakt, zie je jouw vraagbiedingen. Daar kun je in de gaten houden of aanbieders al een beterbod hebben geplaatst. Zij hebben daar maximaal 24 uur de tijd voor, maar wij merken dat ze vaak al na een paar uur reageren.
We hebben de smaak te pakken en gaan opzoek naar een pizzasnijder. Als we een mooi roestvrijstalen exemplaar hebben gevonden, zien we dat dit product door twee verschillende aanbieders wordt aangeboden. Tijd voor een nieuw vraagbod.
Binnen een uur geeft de eerste aanbieding ons ruim één euro korting. Boven verwachting, want het gaat om een goedkoop artikel. Wat zal de andere aanbieder doen? Spannend!
Aan het einde van de middag geeft de andere aanbieder ons ook een beterbod. Dat bod is minder interessant, dus we accepteren het beterbod van de eerste aanbieding. Het betaalproces verloopt wederom soepel en de pizzasnijder komt onze kant op.
Sympathieke startup
Het zal je ongetwijfeld zijn opgevallen: wij zijn enthousiast over het sympathieke VraagBod. Het platform is een startup en dus nog volop in ontwikkeling. Het vinden van producten en plaatsen van een vraagbod werkt super. De komende tijd zal het aanbod van aanbieders en producten hopelijk toenemen. Daardoor zal er meer concurrentie ontstaan, waardoor de kortingen hoger worden.